Rifle na motorku

Rifle na motorku

Hledáte co nejpohodlnější oblečení pro každodenní ježdění na motorce, ale přitom byste už po několika metrech jen neradi brzdili doslova vlastní kůží? Rifle na motorku prošly během několika posledních let pozoruhodným vývojem. Ukážeme vám, jak se v nich vyznat a po kterých sáhnout.

Ještě donedávna byla symbolem bezpečnosti motorkářů kůže. Což o to, tento materiál vypadá efektně a při nárazu a klouzání po štěrku také něco vydrží. Ovšem s prodyšností a celkově pohodlností je to už horší. Zvláště ženy mohou po delším nošení kožených kalhot pociťovat velmi nepříjemné následky v době vaginálních mykóz. Ovšem ani muži nepřijímají zapaření svého rozkroku právě pozitivně…

Levné rifle na motorku vám příliš dobrou službu neudělají

Džíny nosíme zejména kvůli jejich pohodlnosti. A trocha tuhosti v oblasti kolen se přece dá nahradit špetkou dobře všitého nebo vetkaného elastanu. Tedy tak si to alespoň představují výrobci, kteří vám klidně nabídne rifle na motorku za pár stovek.

Ano, elasticitu těmto riflím opravdu upřít nelze. Ovšem s odolností jsou bohužel výrazně na štíru. Látka nevydrží skoro nic. Stačí zavadit o trochu ostřejší hranu nebo se dokonce sklouznout po štěrku a ochrana je ta tam.

Rifle na motorku

Kevlarové rifle na motorku – v první generaci žádná sláva

Výše zmíněné nedostatky vedly k tomu, že se džínovina začala v některých místech našívat ve dvojité vrstvě. Silněji chráněna byla zejména kolena, ale také zadek či zadní strana stehen. Takové rifle jsou k vidění i dnes.

Kevlar s velkým K píšeme v tomto textu proto, že šlo o obchodní značku textilu od společnosti Dupont. Dnes už jde mnohdy o všeobecné označení.

Místo džínoviny se však používají velmi abrazivní materiály, které odolají i opravdu velké zátěži. Můžeme jmenovat například Kevlar nebo různé druhy aramidových textilií. Pro všechny tyto rifle se pak vžil název „kevlarové,“ což může dnešního zájemce o bezpečnou jízdu trochu mást. Všechny tyto džíny mají však společné jedno – z Kevlaru, případně podobných materiálů, je vždy vyrobena pouze podšívka. Nedochází k protkávání tkaniny apod.

A neprodyšná kevlarová podšívka po celé délce riflí nepřispívá právě k nositelnému komfortu. V mnohém se takové rifle blíží již zmiňované kůži, byť jsou o něco levnější a v některých ohledech i trvanlivější (nevyžadují například tolik péče jako kožené oblečení).

Měli byste vědět:
Největším problémem takovýchto riflí na motorku je opět zadržování tepla.

Rifle „na jedno použití“

Kevlar tehdy byl (a dodnes je) velmi drahým zbožím, takže není divu, že se na podšívce často šetřilo. Byla tenčí, nedosahovala až do krajů nejzranitelnějších oblastí apod. Navíc vrchní krycí materiál v době bavlny byl i nadále velmi náchylný k poškození. I po menší nehodě a skluzu po silnici tak byla svrchní část riflí na odpis, což v podstatě znamenalo pořídit si nové.

Kevlarové rifle na motorku dámské aneb i podšívka je cool, pokud se snoubí s moderními technologiemi

To však neznamená, že bychom měli tento typ riflí na motorku zcela odepsat. Stačí sáhnout do šuplíku s chytrým textiliemi a neprodyšnost bude rázem odsunuta někam do pozadí.

Dobrým příkladem jsou například integrovaná CoolMax® vlákna v modelu Dámské jeansy na motorku IXON Cathelyn z e-shopu Motozem.cz. Navíc obsahují i vyjímatelné a výškově nastavitelné homologované CE chrániče kolen a boků – level 1. Potěší vás i strečovým střihem bederní oblasti pro větší volnost pohybu a hned pěti vnějšími kapsami.

Rifle na motorku

Moderní polyamid? Raději ne

Ale vraťme se ještě do doby bez coolmaxu a podobných materiálů. Jak vyřešit neprodyšnost Kevlaru? Přece polyamidem. Dynatec, Airdura, Cordura… To všechno jsou názvy „ultramoderních“ polyamidových vláken, s nimiž se můžeme u motorkářských riflí i dnes v mnoha případech setkat.

Ano, oproti původním modelům nabízely tyto modely o něco více vzdušnosti, ovšem spodní kevlarová vrstva stále srážela body za pohodlnost. Zvláště po delší jízdě nebyl tepelný komfort právě ideální, nemluvě o ne úplně dokonalém obepnutí postavy. Jak určitě ví každý motorkář, tuhé záhyby umí v mnoha situacích pořádně potrápit

Když Kevlar, tak ve speciální úpravě

Ty nejlepší modely by měly Kevlar a jemu podobné obsahovat v desítkách procent. Minimum je 15 %, ovšem absolutní top se pohybuje okolo 50 %.

A jak tedy vypadají ty nejlepší rifle na motorku? Stále mají džínový základ, ovšem protkaný tenkými vlákny Kevlaru nebo třeba materiálem zvaným Dyneema. Abyste měli jistotu, že před sebou skutečně držíte opravdu odolný a pohodlný model, ptejte se na procentuální zastoupení těchto materiálů.

A jak takové rifle na morku vypadají? Ukažme si to na skvělém příkladu, kterým jsou Pánské moto jeansy W-TEC Aredator z Insportline.cz. Kromě vetkání kevlarových vláken zvyšují stupeň bezpečnosti i vyjímatelné chrániče kolen a výztuže boků.

Měli byste vědět:
Rifle tohoto typu jsou i v základu až pětkrát odolnější, než vyztužená džínovina. Ochrání vás tedy i při velkých karambolech. 50% přítomnost vyztužující složky pak můžete odolnost takovýchto riflí na motorku zvýšit oproti základní variantě až 20x!

A vhod vám určitě přijde i množství kapes, umístěných třeba i na stehnech, do kterých se vejde spousta nezbytných motorkářských drobností. A samozřejmě nesmíme zapomenout ani na strečový panel, zasazený do oblasti třísel a pružné žebrování na bocích. Za pomoci těchto prvků se tyhle rifle na motorku vaší postavě přizpůsobí naprosto dokonale.

Náš tip:
Díky praktickému zipu lze tento model propojit i s bundou a získat tak šikovnou motorkářskou kombinézu.