fbpx

Návod jak bezpečně havarovat na motorce

Pamatujete si ta cvičení ve škole pro evakuaci budovy v případě požáru? Nebo co takhle zemětřesení, kdy jste se schovávali pod stolem? Víme. Většina z vás si pomyslela: „To se nikdy nestane.“ Havarování motocyklu může také spadat do této kategorie. Nikdy by se vám to nemělo stát, ale pravdou je, že většina motocyklistů v určitém okamžiku své jízdní kariéry zažívá havárii. Jízda na motocyklu může být nebezpečná. Je důležité vědět, jak bezpečně havarovat a jak se vyhnout zranění, i když nevěříte, že se to někdy stane.

Zde jsou způsoby, jak se připravit na havárii, co dělat, když havarujete, a jak postupovat po havárii.

Jak se připravit před havárií motocyklu

  • Před zahájením dlouhé kariéry jízdy na motocyklu by mělo být na vašem seznamu úkolů správné školení. K dispozici je spousta základních jezdeckých škol, které stojí za všechny peníze. Pokud jste již jezdili několik sezón, zvažte možnost absolvování pokročilé jezdecké školy, kde se naučíte různé techniky. Máme také několik bezpečnostních tipů, které můžete každý rok prohlédnout, abyste pomohli setřást zimní rez.
  • Výběr správného motocyklu pro vaše tělo a váš styl jízdy, bude znamenat rozdíl mezi radostí a frustrací. Váš motocykl by měl dobře zapadat do vašeho stylu, motocykl by měl být pohodlný a neměl by vážit více, než s čím si snadno poradíte. Výběr správného typu je také snazší než kdy jindy. Pokud si přejete jezdit v terénu, nevybírejte si cruiser nebo chopper, ani byste si neměli vybrat plnohodnotný turistický motocykl. Správný motocykl vás udrží na úsměvu několik kilometrů namísto přání, abyste si vybrali něco lepšího.
  • Údržba vašeho motocyklu vás může zabránit nehodě nebo jen špatnému dni, který prosedíte na kraji silnice. Ať už se rozhodnete udělat to sami, nebo mít profesionální servis vašeho motocyklu, bude vaší volbou. Pokud plánujete nákup ojetého motocyklu, zeptejte se na provedenou údržbu. Bonusové body, pokud má majitel záznamy ukazující, co bylo provedeno a při jakém počtu najetých kilometrů. Pokud plánujete nákup nového v autorizovaném servisu, zeptejte se, jaké balíčky jsou k dispozici, nebo zda mohou hodit pár výměn oleje a kontrol navíc. Přidává se k hodnotě nákupu, když bude dobře udržován.
  • Ochranná výstroj by měl být na vrcholu nákupního seznamu. Minimum by měla být motocyklová přilba, jezdecká bunda, dobré kalhoty a kotníková obuv. A nezapomeňte rukavice na ruce a brýle na oči. Chyby nejsou vaším přítelem.
  • Měli byste být obeznámeni s T-CLOCS, což je zkratka pro kontrolu před jízdou. Rychlá kontrola vašeho motocyklu dříve, než nasednete, vás udrží na koni bez obav, že se něco stane kvůli zmeškané kontrolní položce.
  • Měli byste také zkontrolovat pojištění vašeho motocyklu, možných škod na majetku a samozřejmě pojištění vás samotných. Motocykl a majetek lze snadno vyměnit ve srovnání s tím, co můžete osobně ztratit bez pojištění. Náklady, které vás zajistí, jsou po nehodě výrazně nižší než náklady na výměnu a lékařské poplatky.
  • Být připraven. To je staré motto skauta. V motocyklu to znamená, že se musíte při každé jízdě připravit na to nejhorší. Špatný provoz. Roztržití řidiči. Matka příroda, měnící jasnou oblohu na zatažené dny. Mít strategii, která se s tím vypořádá, znamená, že můžete bezpečně projet cokoli.
  • Jízda na motorce je dost nebezpečná, aniž by něco zkrátilo vaši reakční dobu a způsobilo, že vám chybí úsudek. Alkohol, drogy, léky na předpis nebo volně prodejné léky, to vše může vést k havárii v motocyklu.

Jak bezpečně havarovat při jízdě na motorce

Jak bezpečně havarovat na motocyklu

Neočekávali byste, že „bezpečně“ a „srážka“ může stát v jedné větě společně, ale existují způsoby, jak se potenciálně zachránit při nehodě na motocyklu.

  1. Před nárazem zpomalte motocykl co nejlépe brzdou. Přední brzdy nabízejí maximální brzdný potenciál, proto by měly být použity postupně, aby se snížila vaše rychlost. Můžete také postupně použít zadní brzdy, abyste snížili svou rychlost před srážkou.
  2. Vyberte si místo, kde položíte sebe i motocykl na zem. Neměli byste si myslet, že máte na výběr, ale stále máte určitou kontrolu nad motocyklem těsně před nehodou. Můžete dát nějaký směr doleva nebo doprava, abyste se vyhnuli protijedoucím objektům a pokusili se najít nejjemnější místo.
  3. Jakmile jste dole, pusťte se motocyklu. Motocykl vás může snadno zranit, pokud se pod ním zachytíte na zemi. Jakmile jste dole, pusťte se ho.
  4. Pokud jste schopni klouzat, klouzejte. Můžete natáhnout paže a nohy, abyste zvýšili odpor. Pomůže vám to rychleji zpomalit.
  5. Je těžké přemýšlet o relaxaci v době, jako je tato, ale relaxace těla zabrání poranění šlach a vazů. Myslete na hůl a lano. Hůl se zlomí a lano ne. Buďte lanem.
  6. Když si myslíte, že jste přestali klouzat, počítejte do pěti. Nevstávejte okamžitě. Vaše rovnováha může být vypnutá a vy se ve skutečnosti můžete pohybovat a neuvědomovat si to. Počítáním do pěti získáte více času, abyste si byli jisti, že jste zastaveni. Po pěti sekundách se nevstávejte. Plazte se ze scény do bezpečí. Vstávání a chůze z vás může udělat neočekávanou překážku pro jiného motocyklistu.

Co dělat po havárii motocyklu

  1. Po nehodě nebo havárii musíte nejprve zkontrolovat, že jste v pořádku. Krvácíte kdekoli? Máte něco zlomeného? Je něco bolestivé? Možná zjistíte, že krvácíte a necítíte bolest. Adrenalin odvádí skvělou práci při maskování zranění okamžitě, takže je v pořádku dobrá kontrola od hlavy až k patě.
  2. Obhlédněte scénu. Pokud jste jezdec, který spadl, jakmile se zkontrolujete, rozhlédněte se kolem toho, co je kolem vás. Kde je váš motocykl? Do havárie se zapojilo ještě jiné vozidlo? Existuje jinde hrozící nebezpečí? Pokud jste nebyli jezdcem, který spadl, můžete pomoci tomu, kdo se nějakým způsobem dotkl asfaltu? Můžete zabezpečit jeho motocykl, zavolat o pomoc nebo zvýšit bezpečnost scény?
  3. Pokud potřebujete, zavolejte pomoc. Policie může zvládnout místo nehody a sanitka nebo helikoptéra se tam může rychle dostat, aby dopravila zraněného jezdce do bezpečí.
  4. Pokud existuje důvod, shromažďujte důkazy přiměřeně. Teď není čas na to, abychom vynesli rozsudek nebo začali vydávat prohlášení od kolemjdoucích, ale udělat pár fotek ze scény je dobrý nápad. Svým telefonem můžete také diktovat, co si vzpomínáte na zvuk a / nebo video, když je to čerstvé. To může také pomoci při pozdějším podání žádosti o pojištění.
  5. Poslední věc, kterou musíte udělat po opuštění scény, je zotavit se. Nemusíte mít žádná zranění, o kterých byste měli mluvit, ale můžete mít řadu odřenin nebo PTSD. To je normální.
TIP:
Můžete mít noční můry, nebo prostě nebudete chtít znovu jezdit. Budete muset projít pádem, případně s odbornou pomocí.

Jak bezpečně havarovat při jízdě na motorce

Jak předejít havárii motocyklu

Existuje několik běžných scénářů selhání a když víte, jaké jsou, tak vám pomohou pochopit, jak jim zabránit. Jedná se o 10 běžných havárií v motocyklu a naše návrhy, jak jim předejít:

1. Vozidlo se před vámi zatočil doleva

Toto je nejběžnější nehoda pro motocyklistu a obvykle končí větou „Nikde jsem neviděl jezdce.“ Řidič druhého vozidla málokdy rozpozná motocykl nebo nedokáže přesně posoudit rychlost jeho přiblížení. Aby nedošlo ke kolizi, buďte na to připraveni. Měli byste si uvědomit, že auto se blíží zepředu, může mít zapnutý směrový signál nebo možná sedí v odbočce. Buďte připraveni a zahrajte si hru „co kdyby“. Pokud zatočí, co uděláte?

TIP:
Připravte si plán, ať už se jedná o zatočený pohyb, nebo možná úplně zastavíte, pokud za vámi není vozidlo. Nezachraňte se před jednou nehodou, abyste způsobili další.

2. Nevšimli jste si úlomků na silnici

Méně projížděné silnice mohou skrýt další štěrk v rozích, zatímco na dalších silnicích mohou být židle, které vypadly z kamionu. Vážně se to stává. Jeďte tempem, ve kterém váš reakční čas a schopnost jednat zapadají do vaší schopnosti vidět a rozpoznat nebezpečí na vaší cestě.

3. Vjeli jste do zatáčky příliš rychle

Zatáčky mohou být složité a klikaté silnice jsou nebezpečné. Možná máte protijedoucí provoz, nemovitý objekt na vnější straně rohu, nebo můžete najít úlomky, které jste neočekávali. Nejlepší je zpomalit a jezdit jen tak rychle, jak to podmínky umožňují. Udržujte dobrou viditelnost pro každou zatáčku.

4. Dostanete zásah zezadu

Můžete zastavit rychleji než většina vozů na silnici a nepozorný řidič si to potom může nasměrovat přímo skrz vás. Nejlepší je vždy sledovat, kdo a co je za vámi. Když se blížíte k zastávce, zkontrolujte únikovou cestu, pokud se vozidlo za vámi nezastaví. Možná esemeskují, mění rozhlasovou stanici, nebo přemýšlejí o tom, že se blíží víkendový výlet. V každém případě si dejte pozor.

5. Vaši přátelé na motorce dělají chyby

Skupinová jízda přináší svá vlastní zvláštní nebezpečí, protože jeden nesprávný odhad může způsobit hromadnou havárii. Někdo rychle zastaví, někdo neodhadne nebezpečí na silnici a způsobí řetězovou reakci. Může se to stát komukoli. Nejlepší způsob, jak se tomu vyhnout, je zajistit, aby si každý jezdec byl vědom správné etikety pro jízdu ve skupině a věděl, co znamenají signály rukou.

6. Brždění přední brzdou

Přední brzdy na vašem motocyklu jsou silné. Tak silné, že se můžete převrátit dopředu, nebo stačí zablokovat přední kolo natolik, aby mohlo dojít ke srážce. Progresivní použití brzdy je dovednost, kterou musíte zvládnout s praxí. Vyhnout se tomu bude vyžadovat čas a praxi. Další možností může být nákup motocyklu s protiblokovacími brzdami. Nejedná se o bezpečnostní požadavek, ale někteří by je nazvali nutností.

7. Jízda v noci

Jízda v noci může způsobit mnoho problémů, které by nebyly za denního světla. Tma může skrývat zbytky vozovky a chodníky, může pomoci zvířatům zmizet z vašeho světlometu a může ztěžovat vidění, pokud nejsou k dispozici žádná jiná světla. Jízda v městských oblastech s pouličními světly může vrhat stíny, které vás oklamou, a jízda mimo město může skrýt vše, co není přímo před vámi. Nejlepším nápadem je vyhnout se noční jízdě, pokud je to možné, a pokud tomu nelze zabránit, zpomalte, abyste si získali další reakční dobu.

TIP:
Můžete se také podívat na vylepšení světlometů a nosit dobrý zpětný odraz, který usnadňuje vidění v noci jiným motoristům.

8. Kluzko, když je mokro

Vlhkost jakéhokoli druhu může proměnit suchý chodník v kluziště. Prvních 30 způsobí, že silnice bude nebezpečně kluzká. Pokud se můžete vyhnout jízdě na mokru, udělejte to. Než budete pokračovat v jízdě, počkejte, než přejde počátečním déšť, aby z povrchu vozovky kontaminoval nečistoty. Také zpomalte, abyste si poskytli určitou reakční vzdálenost mezi vámi a ostatními motoristy.

Dan

Dan

Ahoj jmenuju se Dan a píšu pro vás tyhle články a recenze. Mám rád adrenalin, ženy a dobré pití.